onsdag 11. desember 2013

Inspirasjon servantbatteri


Det finnes utallige varianter av blandebatterier som du kan ha ved baderomsservanten. Siden jeg er av typen som gjerne skal ha rede på alt som er på markedet før jeg tar et valg, tar det tid å bestemme seg. Det er nesten så det hadde vært fint med kun to typer å velge mellom. Men da hadde jeg jo fått alt for god tid på kveldene :) Men dersom du er som meg, og gjerne vil vite hva som er finnes av alternativ, så er det noen gode råd  som er lure å ta med seg på veien.

Det finnes tre typer armatur: etthånds, tohånds og berøringsfri. De store fordelene med berøringsfri kran er at det er hygienisk, samtidig som du unngår at barna skålder hendene sine. Her er det bare å stille inn vannet på ønsket temperatur, så holder den seg på denne temperaturen til en selv velger å endre det. I tillegg er det vannbesparende, da vannet bare renner når en har hendene under springen. Berøringsfri kran er med andre ord fint både for miljø og lommebok.

Etthånds er den typen som er mest vanlig. Dette er både lettvint og praktisk løsning.  Tohånds var mest vanlig før i tiden, og er mer og mer på vei ut. Samtidig ser vi at enkelte ønsker denne typen, da de ønsker den gammeldagse, nostalgiske stilen.
I disse globale tider kan det være fristende å kjøpe billige armatur på nett, gjerne fra utlandet. Dersom dette gjøres, vær obs på at det ikke nødvendigvis er sikkert at det er så enkelt å bytte ut deler dersom noe skulle ryke. Ta også med i betraktningen at kundeservice kan være variabel.

Det kan være lurt å få tak i armatur som er teknisk godkjent. Dette er produkter som er kvalitetssikret og kontrollert for å tåle ulik bruk og belastninger, og dermed minimerer man sjansen for framtidige vannskader. Ikke alle produkter som blir solgt i butikkene har denne teknisk godkjenningen, og dermed kan man oppleve at rørleggere nekter å montere et dyrt og fancy produkt du har kjøpt. Og om det blir montert uten godkjenning kan det bli avkortning på forsikringen om dette produktet skulle være årsak til en vannskade. På Sintef sin egen side Sintefcertification kan du sjekke om et produkt er godkjent i Norge.
Selv har jeg ikke helt bestemt meg for hvilken type jeg skal velge, men på hovedbadet tror jeg det blir en type som gjerne kalles fossefall. Jeg skal vise dere bilder senere. På det lille badet nede vet jeg ikke enda. Muligens blir det bollevask med armatur som stikker ut fra veggen.

Klem til dere!

1 /   2  /  3  /  4  /  5  / 6  /  7  /

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...