søndag 11. august 2013

Planlegging av nytt vaskerom

Vaskerommet er et viktig rom i huset. Det er et rom som gjerne blir mye brukt og som har mange funksjoner. Her foregår vasking og tørking av klær, stryking, bretting, skylling av skitne uteklær, i tillegg til at det bukes til oppbevaring av alskens utstyr.

Når nytt vaskerom skal innredes, er det lurt å bruke tid på innredning av rommet, slik at det blir praktisk og funksjonelt. Selv ønsket jeg i utgangspunktet et stort vaskerom på mellom 12 og 15 kvadrat, men dette lot seg dessverre ikke gjennomføre. I stedet fant vi en løsning der vi har to vaskerom på tilsammen åtte kvadrat, fordelt over to etasjer. Det første vaskerommet, like ved inngangen, er utstyrt med utslagsvask, i tillegg til mye skap og knagger for å henge fra seg jakker og sette fra seg sko. I andre etasje, i tilknytning til badet vårt, finner vi det andre vaskerommet. Dette rommet vil bli utstyrt med vaskemaskin, tørketrommel og tørkestativ. Så satser vi på at dette blir en god og praktisk løsning for hele familien.

Om ikke alt for lenge skal disse to rommene bygges og innredes, og jeg har sånn smått begynt å fundere på hvordan jeg vil at de skal bli. Jeg håper å få til to rom som først og fremst er praktiske og som fungerer godt i vår hektiske hverdag. Samtidig ønsker jeg at rommene skal være enkle, stilrene og varige. Så da synes jeg det er fint å sette seg inn i ulike tips og råd på forhånd.


For det første vil jeg kjøpe materialer som tåler vann og fukt godt. Dette innbefatter gulv, vegger og innredning. Jeg har eksempelvis googlet at dører i spon, som mange av de billigste kjøkkenfrontene er laget av, bør unngås. Jeg har selv erfart at møbler av spon har fått bobler på seg som følge av fukt og vann. Innredning i MDF skal visstnok være mye bedre, og det er ofte liten prisforskjell. Videre ønske jeg å ha en benkeplate på vaskerommet. Benkeplate av stein er det aller beste, da dette tåler det meste av påkjenninger. Laminat er også velegnet (og mye mer vennlig for lommeboka). Benkeplaten blir mest brukervennlig om den er minst 120 cm. Videre er det lurt å velge skuffer og skap med demping. Mindre slitasje og mindre støy - ikke minst om man har småtroll i hus som liker å slamre med det som slamres kan. Når det gjelder belysning så er det en fordel at arbeidsflatene er godt opplyst. I tillegg er det fint å ha mulighet for god belysning på rommet forøvrig, gjerne med dimmer. Spotter fungerer godt til dette formålet, men for de som ikke er så glad i disse (inkludert meg selv), finnes det sannsynligvis gode alternativ. Når jeg har funnet disse, skal det formidles. Personlig er jeg også på utkikk etter belysning som gir et varmt skjær. Hvitt lys synes jeg fort blir for hardt og kaldt.  

Selv synes jeg det er veldig kjekt med noen få åpne hyller til oppbevaring av diverse rengjøringsmiddel som jeg bruker ofte. Da vaskerommet er hybelkaninenes arnested er det imidlertid anbefalt med flest lukkede skap. Åpne hyller er etter årevis erfaring å regne som rugekasse for disse infernalske småkrypene. 

Til tross for diverse forebyggende tiltak vil de benevnte lodottene uansett formere seg.
Da er det kjekt med et langskap til oppbevaring av bøtter, mopper og støvsuger, slik at jeg har mulighet for å ta knekken på djevelskapet. En stor utslagsvask er også på ønskelisten. På utslagsvasken skal jeg ha avtakbar slange/dusjhode. Fint når mine to små kommer hjem fra barnehagen som oftest det motsatte av gullende rene, og klærne deres trenger å bli spylt.


Så nå er vi et lite stykke på vei i planleggingen av vaskerom. More to come!

Kos dere på ukas siste dag :)

1 / 2 / 3


1 kommentar:

  1. Vaskerom er gull verdt ja :)
    Høres ut som du er litt flinkere til å planlegge det enn vi var før huset var ferdig. Nå har jeg aldri hatt vaskerom før, så var i grunn fornøyd med at det ER et vaskerom i huset :) Men ut fra sånn det ble ifht varmtvannsbeholder og vask, er jeg godt fornøyd med å ha plass til vaskemidler, en benkeplate og takhengt tørkestativ, og litt skap, og en ekstra fryser.

    Lykke til med planleggingen!
    Klem fra ingrid

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...