lørdag 23. februar 2013

Et vindu er kun et vindu.. Eller?

Frekhaug

Natre
Frekhaug

Det første jeg begynte å undersøke (rent bortsett fra skisser og tegninger) da bestemmelsen med renovering var tatt, var hvilke vinduer jeg i samråd med Jonny, skulle velge. Jeg hadde den oppfatningen at et vindu kun var et vindu. Haha. Funny me.

Valgene er uendelige. Skal vi velge vinduer fra Trenor, Natre eller NorDan? For ikke å snakke om Frekhaug, som kom inn i bildet etter tips på Facebook. 

Videre, skal vi ha toppsving, sidesving, sidehengslet eller fastkarm?? Siden vi skal ha sprosser, skal vi velge gjennomgående, pålimte eller utenpåliggende? Og skal de være av tre, aliminium eller PVC?  And the list goes on. Vi har nå, etter måneders fundering og etter å ha blitt på hils med enkelte byggvare-ansatte, funnet ut at vi skal ha sidesving (lik vinduene på første bildet) med utenpåliggende tresprosser. Enkelte ser imidlertid på oss med galskapens øyne når vi velger sprosser av tre. Lykke til med malinga tenker de nok. Heldigvis er Jonny en racer med malekosten :D

Men er vi ferdige med valgene nå da? Neida.

Nå står kampen om hvilke håndtak som skal få æren av å pryde våre vinduer. Det finnes jo ulike åpnere, der valget først og fremst står mellom standard vridere, eller gode, gammeldagse hasper. Sistnevnte er mest i tråd med vårt eldre hus. Min far derimot, så på meg som om jeg var fra en annen planet da jeg tilfeldigvis nevnte at jeg vurderte hasper. H A S P E R! Hva skal du med hasper! Da kunne jeg likså godt hente ned hyttevinduene fra Skavhaugvollen (heller enkel hytte oppe på fjellet), mente han.

Tar jeg hans velmente råd til etterretning? Ser ikke slik ut. Hapser it is! Det vil si at valget mest sannsynlig faller på de fantastisk fine vinduene fra Frekhaug, som er avbildet ovenfor *veldig fornøyd med valget*. Men selvsagt, man må jo ta høyde for at ombestemmelser kan finne sted :D

Oppussing er gøy!

2 kommentarer:

  1. Vi å har sånne haspa å sånne vindu på nydeln av huset vårres, å vi e vældi ferrnøgd.

    SvarSlett
  2. Har forsøkt å googla erfringa ainner har om Frekhaug-vindua, men lite å finn. Så det e veldig fint å hør at dåkk e fornøyd med dæm! Det styrke sjansan for at det bli de vinduan:D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...