mandag 15. juli 2013

Hvitt er hvitt?


I mitt dypdykk i interiørets verden får jeg stadig vekk åpenbaringer. En av disse åpenbaringene kom til meg i form av fargekoder. Og heldigvis kom den før jeg har innredet og begynt malingen innvendig. Det viser seg nemlig at mitt valg av farger i huset vårt i stor grad er forhåndsbestemt. Dette skyldes ene og alene fargen som produsenten maler vinduene i. De aller fleste vinduer, dører og listverk kommer ferdigmalt i fargen 1453 bomull (ikke eggehvit, slik tilfellet var tidligere).

Bomull er en hvitfarge med noe gult i seg (de gule nyansene markeres med bokstaven Y i fargekoden). Flere jeg har snakket med mener at eggehvitt og bomull er den samme fargen, men eggehvitt er noe renere hvit og mindre gulaktig i fargen. Det må imidlertid presiseres at det er veldig liten forskjell på disse to fargene, og en vil kun se forskjell om en holder fargene opp mot hverandre. 

Og her kommer vi til sakens kjerne. Siden bomull er en farge som har noe gul i seg, vil den ikke passe til alle fargene i spekteret. Det er kun en myte at det finnes én hvittone som passer til alt. Dette har sammenheng med at alle hvittoner har en viss undertone i seg, da gjerne gulaktig, rødaktig, varm, kjølig, gråaktig eller blåaktig. Siden bomull har en gul og varm fargetone, vil den ikke passe sammen med kritthvite vegger eller rødlige og mer kjølige, gråaktige pigmenter. Bomull vil sannsynligvis se skittengul ut ved siden av slike farenyanser. 

 Jeg har valgt å male huset vårt utvendig i bomull, slik at vi får et helt hvitt og klassisk hus. Når vinduer og vegg har samme farge lettes i tillegg malingsjobben betraktelig. Det må påpekes at i mine øyne ser den ferdigmalte utgaven fra produsentenes side en anelse gulere enn den vi får i butikk. Det er imidlertid marginale forskjeller. Det må også påpekes at når jeg skriver at bomull har en gul undertone, så er den ikke gul i ordets rette forstand. Fargen er hvit, men med varme i seg. 




Når jeg kommer til å velge farger og interiør innvending vil jeg også her ta hensyn til den varme tonen bomull har. Kalde farger og greige (gråbeige) farger, vil ikke nødvendigvis få fram bomullens fine nyanse. Det vil derimot varme grå- og beigetoner, som for eksempel jotunfargene 1877 valmuefrø, 1462 grå skifer,1391 lys antikkgrå og 1140 sand. Dette innebærer eksempelvis at kjøkkenet mitt bør gå i en varm gråtone og at den hvite benkeplaten jeg ønsker meg, bør være i en fargetone som står godt til vinduene og innredningen. 



 Den store fordelen med disse varme fargene, er at de også er nydelige sammen med interiør av tre, lik avbildet ovenfor.

When you're painting a room, or a whole house, there are some considerations that you have to make. This has to do with the fact that not all colors blend well together. For instance, our windows are pre-painted in a color called cotton. This is a white with a touch of yellow. This doesn't mean that you actually perceive the color as yellow, rather it will appear as a warm white. Warm white is not a color that fits well with all other colors. White is not just white. White can have many "colors" and undertones (red, blue, gray, warm, yellow...). And because of this fact, a yellow white won't work it's best with cold colors, as the latter can make it look dirty. The colors pictured above, are colors that are supposed to be a good match with the color cotton. But of course, there are exceptions, and you just have to mix and match to figure out what you like. 

12

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...